A hajdani nádas-lápos Mosztonga, napjainkban a Duna-Tisza-Duna-csatorna
partján található az egykor Bajkút nevet viselő kegyhely,
amelynek ma Szentkút a neve.
A mai Doroszló határában
levő szentkúti kegyhely mindenképpen az egykor Baykhot-Bajkod-Bajkút
néven emlegetett helynek felel meg. A krónikások a jelenlegi
helyét 1382-től egyértelműen a mai Doroszló, az egykori
Kis-Zond, Fábiánfalva, Chomafalva, Dersfalva, Keresztúr,
Falkomán Alathká, Széplak, Újfalu,
Monostorszeg, Chazló, Fizeg, Fizér, Thawl, Prága, Krakó,
Félegyház, Tótfalu, Fonó, Dorozlótótfalu, Bakatótfalu települések,
de mindenképpen a, Mosztonga mocsár, rét, kaszáló, bura,
lassan folydogáló mocsár-ér közvetlen közelében emlegetik.
Az említett településnevek természetesen
az idők folyamán részben eltűntek, részben átformálódtak,
így Kis-Zondból és Nagy-Zondból a mai Szond alakult ki.
A Mosztonga, mint mocsár, rét, kaszáló, stb. viszont medrének
sekélységéből eredően szerepel többféleképpen is,
hiszen volt időszak, amikor teljesen kiszáradt. A Mosztonga
már 1256-ban is említett Bács megyében a terra Churg határjárásban
(cadens in Mastangam). 1495-ben szintén említett pratum
Mostonga Chamafalva, a mai Militics helyén és Doroszló mellett.
Mosztonga
mocsárról szól Váradi Péter kalocsai érsek is a nagyváradi
püspökhöz írt egyik levelében, melyben irigyli az ő kedvező
helyzetét, mert Váradon Szent László fürdőjét használhatja,
maga viszont a Mosztonga mellett kénytelen tengődni, ahol
akkora a hőség, hogy a víz teljesen
kiszáradt, hogy még a békák sem kuruttyolnak, mert szárazon
maradtak.
A doroszlói plébánia helytörténeti jegyzete, a kegyhely
környékén egykori monostort is említ. Múltjáról igen keveset
tudunk, viszont a Bács-Bodrog vármegye földrajzi és történelmi
helynévtára az I. kötet 75. oldalán Háj-Szt.-Lőrinc települést,
mint Bodrog vármegye egyik legrégebbi és legnevezetesebb helyét
jelöli. 1173-1183 között III. Béla neje, Margit, monostort
alapított. Ezen monostor lakói prémontrei szerzetesek voltak.
Iványi szerint az eredetileg Háj-nak nevezett helyen monostor
és templom épült Szent Lőrinc vértanú tiszteletére, a körülötte
létesült falu a Háj-Szent-Lőrinc nevet kapta. A Háj-Szent-Lőrinc-i
káptalan eddig ismert első kiadványa 1262-ből való. Egy 1460.
évi okmányban a város Bodrog vármegye székhelye. Egykori hírnevének
ellenére sem térképek, sem okmányok nem bizonyítják egyértelműen.
Pontos helyét Katona István és Jernei a mai Szond körül keresi,
és Pesti Frigyes is Ó-Szond közelébe teszi. A Kalocsa egyházmegyei
Schemathismus (1880) szintén az Ó-Szond nevezetű helyen keresi,
ahol egy régi templom romjai láthatók.
|
 |
A szentkúti templom ma
|
A Kovács-féle 1762. évi térképen Doroszló falu mellett Szond
s egy templom romja van feltűntetve. Ezt tartja Steltzer a
kérdéses régi monostornak. Donoszlovics szerint (Bácska,1881.
évi 22. sz.) a nép a doroszló-szondi-gombosi erdőben levő
templomromot is Szent-Lőrinc templomának mondja. Mégis csak
a feltevéseken alapul az említett város és monostor lokációja,
mivel sajnos a szomszédos falvak neveire sem bukkantunk az
említetteken kívül. Szond létezése a XII. sz.-ra vezethető
vissza - Iványi egyebek között ezt írja: "Éjszak felé
is a mai határig lehetett, kelet felé talán még jobban benyúlt
a Doroszlói határba (vagy talán éppen a mai Doroszlót, Bresztovácot,
Szerbmiliticset is magába foglalta)."
A feltételezés bizonyára nemcsak részéről
létező, hanem más, és a szondi lakosság részéről is, ti.
az 1992. évi Kisasszony napi búcsún a szondi sokác asszonyok
is úgy vélekedtek, miszerint talán Szondon, illetve Szondhoz
közelebb jelent meg a Boldogságos Szűz, és ennek emlékére
is járnak a szondiak a bajkúti Máriát látogatni.
Első okmányunk a Bajkútról,
mint községről, 1382. május másodikán jött létre, amikor
is Lajos király, Erzsébet királynő beleegyezésével, az óbudai
klariszsza (Ferences - rendi) apácáknak, ezeknek felső vármegyei
birtokaikért cserébe adja a Bács megyei királyi birtokokat:
Belső Zond a vásár és a dunai vámmal és halastóval, továbbá
az ide tartozó Alathk felével, a Széplak úti vámmal,
továbbá Újfalu úti és piac vámmal, Külső Zond (exteria),
Monostorszeg, Cházló, Fizér, Twl, Bájkut, Hurkus (?), Praga,
Falkomán Krako, Tothfalu, Cheresfalva helységeket minden
hasznaikkal, így a kamarai haszonnal is, amelyet az apácák
egyéb birtokaikon nem
fizettek, amit az 1438-ból eredő okmány is bizonyít.
A település mindenképpen a birtokbavétel
után az apácák tulajdonát képezte hosszabb időn át, bizonyára
a török pusztításokig, amikor e tájon is igen megfogyatkozott
a nép, bár akadnak feljegyzések a török időkre vonatkozóan
is a kegyhely létezésével kapcsolatban.
Az 1439. évben az iratok szerint az apácák
tiltakoznak Tallócki Máté és fivérei ellen Zond és a hozzá
való falvak, erőszakos megtámadása és elfoglalása miatt.
E szerint, mínt Iványi mondja, Zond volt
az uradalom feje és középpontja.
1466-ban az apácák birtokaként emlegetett
Czobor Szent Mihály és Halmos mellett övéké volt Ujfalu,
Kis Zond, Nagy Zond, Krako, Falkomár és a Bajkod. 1480-ban
a titeli prépost hatalmaskodott egyebek között Bajkodban
is. 1482-ben egy hatalmaskodási perben, 1498-ban pedig Bajkod
által történt birtokháborítási perben említik a Bajkutat.
1507-ben említést találunk Jakabfalva előnévvel,
Stef. Korkany-ról a Cházló és Bajkod birtokok ügyében.
1517-ben birtokháborítás történt a Bajkút környéki Zond városban,
Praga, Falkomár és Chazlóban, a Dunántúlról Valkó vármegyéből,
és ugyancsak itt történt 1518-ban hatalmaskodás Belső Zond,
Külső Zond, Totfalu, Twel, Cherefalva, Füzegh, Széplak, Cházló
és Bajkod ellen Bács vármegyében, és Ujfalu ellen Bodrog vármegyében.
Az 1522. évi dézsmalajstromban
Bajkod, Fábiánfalva, Falkomát, Dersfalva, Monostorszeg,
Kyzond van felsorolva. Ugyanebben az időben a Bács vármegyei
dézsmalajstrom Bajkot 32 adózóját említi.
A török hódóltság idején,
1610-ben, az apácák a pozsonyi káptalan előtt tesznek óvást
az ellen, hogy e zavarteljes időben nehogy valaki az ő birtokaikat,
többek között Doroszlót is, elfoglalni merészelje.
A települést a török defterekben nem említik, az időtájt
e vidék is elnéptelenedett. "A török uralom után a régi
kegyhely ismét a hívek nagyobb áhítatának tárgya lett s most
már nem »Bajkút«-nak; hanem Szentkút-nak nevezték és ma is
igen sokan így nevezik.
A sok okmányi felismerésből világos, hogy
ezen hajdani helység a Bájkot, az óbudai apácák birtoka
1610-ben Szond körül volt. "Neve még ma is fennáll a Doroszló
falu határában a Mosztonga vize mellett levő Bajkút nevű
kutacskában, amelyhez 1790. óta a hívő lelkek, kivált vakok,
bénák...mint kegyhelyhez zarándokolnak s mindennemű testi
bajoktól gyógyulást remélnek."
A későbbi kiadványokban is folyamatosan említik a kút létezését.
A Bajkút c. 1929-ben kiadott nyomtatványban ezt olvashatjuk:
"Doroszló régi búcsújáróhely. Az egyházmegye hely- és
névtára feljegyzése szerint a szentkúti kápolna több mint
100 éves. A búcsújáróhelyről van feljegyzés már a XVI. sz.-ból".
Körmendy István doroszlói plébános így írja le a Szentkút
történetét: "A Kalocsa érseki főegyházmegyében, Bács-Bodrogh
s a magyar királyi kincstárhoz tartozó Doroszlón, a község
határában, a község mellett a Mosztonga vize mellett, emlékezetet
meghaladó idő óta létezik egy kutacska, melyet Bajkútnak neveznek."
Továbbá: "Ugy Bajkút mint Doroszló a török terjeszkedése
ideje alatt (1526-1604) teljesen elpusztult, csak a csodás
erejű kútja maradt meg, amely a török uralom alatt is Mária
tisztelőinek búcsújáró helye volt. A török uralom után fokozottabb
tisztelettel veszik körül a környékbeli hívek a Bajkutat,
melyet Szentkútnak hívnak.
Említést kell tennünk egy későbbi kiadványról is. Bárth János
munkájában, 1983-ban ezt írja: "1885-ben Horváth Imre
doroszlói plébános, egy bizonyos szentkúti
napló alapján rövid históriát írt a szentkútról, különösen
annak csodáiról. A kéziratot benyújtotta az érsekséghez jóváhagyás
céljából. Az érseki hivatal kiadta a szöveget lektorálás céljából
a doroszlai származású Kleiner Lajos kalocsai nagyobb papneveldei
igazgatónak. Kleiner túl hevenyészettnek találta a fogalmazást,
zavarosnak a szöveg szerkezetét és pontatlannak a történeti
adatokat. Horváth Imre helyett, Kleiner Lajos maga kezdett
kutatni az érseki levéltárban miként írja - a régmúltat illetően
kevés eredménnyel. 1889. aug. 14-én kelt részletes lektori
véleménye azonban ma is tanulságos olvasmány. A bírálat hatására
Horváth Imre közölte feletteseivel, hogy a történeti részt
teljesen kihagyja és csak a csodák elmesélésére korlátozza
munkáját. Végül a megrövidített kézirat 1887-ben jelent meg
Malatin Antal kalocsai nyomdájában a szerző nevének feltűntetése
nélkül. (Horváth Imre, 1887)”
Amikor 1752-ben Rédl
kamarai adminisztrátor április 5-én szerződést írt alá a
török pusztítás utáni Doroszló puszta újratelepítéséről,
Dormán Pál, aki a szervezést vállalta, a megérkező új honfoglalókkal
először a szentkúti emberért küldött, aki az érkezőket a
lápos Mosztonga partján, mint a Bajkút szolgája, név szerint
Gergelyfy Erazmus, vézna, csuhás, koldúsbarát fogadta.
Kenyere és sója sem lévén, békét és vigaszt hirdető testvéri
szót kínálhatott csak fel az érkezőknek. 1753-ban ő fektette
le az anyakönyveket és látta el híveinek lelki gondozását.
Mind a felsorolt tények,
mind pedig a Bajkút c. nyomtatványban megjelölt 1532.
évi okmányra való utalás igazolja a Bajkút folyamatos létezését
a török időkben és azután is, amikor már Szentkút néven
említik.
A szájhagyomány szerint
a vidéket, a jelenlegi Doroszló környékét, egykor mocsár
borította. A mocsár lakói betyárok lehettek.
Erősek, egészségesek voltak, mert a közelben lévő csodás
erejű forrás vizét itták. Ezek az emberek a betegeket is
elvezették a forráshoz. Egy kis házikó is volt a közelben,
de ez a tűz martalékává vált, amelyben bennégett a sok mankó,
bot, amit a gyógyultak
hagytak ott. A mocsár később kiszáradt, de a forrás megmaradt
tiszta, gyógyító vizével.
Az elkövetkező időkből sok csodás esemény
fűződik a Szentkúthoz. A Bajkút c. kiadványban erről így
olvashatunk: “A legtöbb azon időkben történt, amikor az
Isten különös közreműködésére volt szükség, hogy a katolikus
hit Bácskában ne csak megmaradjon, hanem felvirágozzék.”
A nép ajkán mais élő legenda szerint a Boldogságos Szűz közbenjárásával
kapcsolatos a Szentkút csodatevő vizének gyógyító ereje. A
Doroszlóiak Szűz Mária szentkúti megjelenésével magyarázzák
a kút vizének csodás erejét. A legendának több változata él
még a néphitben. Egyik szerint a Szűzanya megjelenésekor lábával
megérintette a földet, s azon a helyen forrás fakadt, csodatevő
víz buggyant ki, ami valójában a Mosztonga melletti kutacska.
A Doroszlói Kovács Endre helytörténész adatközlői szerint
a Szűz megfürdött a Mosztonga vizében.
A Doroszlói születésű
Sz. Tancsik Mária emlékezete szerint az 1930-as évek derekán
élő 80 éves emberek mesélték, hogy erre a kútra járt vízért
egy istenhívő leány, aki egyszer vízmerítés közben meglátta
a kútban Szűz Máriát. Ugyanez az adatközlő mondta, hogy
a lakosság azt tartotta, hogy a Szent Szűz többször is megjelent
a Szentkútnál, mégpedig a Mosztonga felől, a vízen
jött. A nádasban ugyanis volt egy folyosó, ahol a ladikok
jártak, a "csónakcsapás". Ott a víz soha nem fagyott be,
és a Doroszlói lakosság ezt tartotta Szűz Mária útjának.
Mások szerint a Mosztonga vize mindenütt zavaros volt, de
ahol a Szűzanya megjelent, tükörsima,
tiszta volt, és ott sosem fagyott be.
A csodás gyógyulásról szóló első feljegyzés
1792-ből származik. Ekkor egy 40 éves gombosi vak ember,
név szerint Zablóczky János, aki Szűz Mária nagy tisztelője
volt, és sokat fohászkodott hozzá szeme világának visszanyeréséért,
egy éjszaka álmot látott. A Szűzanya azt sugallta neki,
hogy menjen át Doroszlóra, ott mossa meg szemét a Szentkút
vizében. O ezt megtette és visszanyerte látását.
A doroszlóiak emlékezete
és a legenda szerint, amikor Zablóczky János
boldogságában lenézett a kútba, ott a Szűzanyát vélte látni
egy szép asszony képében.
Szűz Mária doroszlói
jelenéseivel kapcsolatosak a következő hiedelmek is: "Lënn,
a szentkuti Máriáná ojan fagyökerek vótak, egész szépen
mëgmutatkozott rajta a Szüz Mária".
"Ëgy izrába mëg elkezdtek gyünni a sokacok
a Máriáhó... Az eggyik fának a gyökere, ott lënn a Máriáná,
ojan furcsán kifórt: oda térdepűtek és imádkoztak, mer hogy
az valami égi jel, mittudomisén, tán hogy ujra megjelent
a Szüz Mária".
Egy Doroszlóra
látogató gunarasi zarándok tudomása szerint a forrásnál
egy alkalommal megjelent Szűz Mária árnyéka.
Bálint Sándor úgy tudta, hogy a doroszlói
jámbor nép szerint Doroszlón történt a Lourdes-i jelenés,
a szeplőtelen fogantatás Lourdes-i kinyilatkoztatása.
A doroszlói lelkészek több mint 80 gyógyulást
jegyeztek fel a kegyhelyen, az utolsót 1988-ban.
A csodás gyógyulásokról
hallva mindinkább szaporodott az idevándorló zarándokok
száma. Kovács József királyi tanácsos és Polyák (Potyák?)
szolgabíró közbenjárására, valamint
Odry András szorgalmazására készült el az első kápolna a
Boldogságos Szűz Mária tiszteletére, amit a doroszlói kincstári
erdőhivatal erdőmestere építtetett fogadalmát betartva,
miután bántó köszvényétől megszabadult.
A kápolna építésére Gyuroska István plébános 1796 júniusában
keltezett levelében kért engedélyt a kalocsai érseki hatóságtól.
1796. június 5-én tárgyalta a főszentszék a kérését, és megadta
az engedélyt az építkezéshez. Ez a kápolna fából készült a
Szentkút közvetlen közelében, és csupán öt öl hosszú és másfél
öl széles volt, misézni nem lehetett benne.
|
A külső Mária szobor
feszülettel
|
Az 1803. és 1806. évi Visitatio Canonica
már megemlékezik a Szentkutat magában foglaló kápolnáról,
amely ismeretlen időpontban, valamikor a XIX. sz. első felében
elenyészett.
A második
kápolna 1808-1809 körül szintén fából épült, mely 1859-ben
a tűz martalékává lett. Bizonyára a benne elhelyezett sok
égő gyertyától gyulladt ki. Ebben már misézni is lehetett.
A helybéli hagyomány szerint egy szekérre valómankó és a
gyógyult, egykor rokkant
és béna zarándok által itt hagyott más tárgy égett benne.
Ennek a helyén áll, a kút közvetlen közelében az 1861-ben
felállított, Szűz Mária, Mennyország Királynéja kegyszobor.
"A harmadik kápolnát,
amely már kis templomnak is beillett, Körmendy István
plébános építtette 1823 és 1825 között téglából, fa mennyezettel
és fa toronnyal. Viszonylag távol állt a Szentkúttól. A
mai szentkúti templom elődjének, illetve egy részének tekinthető.
Metszetrajzát egy szentiváni (Prigrevica) ácsmester, Riedmüller
György készítette 1823. május
22-én. 1824. január 14-én Gfelner Ferenc zombori kőműves
munkája nyomán a falak már készen álltak. Rajtuk volt a
tetőszerkezet és a zsindelytető is, amelyet a tervező, Riedmüller
György készített. Ekkor azonban vita támadhatott
az építők és a plébános között. 1824. január 14-én kelt
bizonyságlevelükben, a doroszlai bírák tanúsították, hogy
a zombori kőművesmester nem volt hajlandó legényeket adni
az építés befejezéséhez, ezért a plébános kénytelen volt
más kőműveseket megbízni
a munkával. Riedmüller György valószínűleg tönkrement. Halála
után, 1833-ban a kamarai uradalom ügyvédje követelte Zsinszky
Ferenc doroszlai plébánostól a szentkúti kápolna még ki
nem fizetett munkadíját. A negyedik szentkúti kápolna, amely
azonos a mai szentkúti
kis templommal, a harmadik átépítése, megnagyobbítása révén
keletkezett 1874-75-ben. Terveit, költségvetését már 1872-ben
elkészítették, de az érseki hivatal különböző kifogásokat
támasztott, elsősorban azért, mert sokallta a kápolnára
fordított összeget.
Torma József Doroszlói plébános azonban, aki leveleiből
ítélve ügyes és kitartó szervező lehetett, az akadékoskodókkal
szemben végig kitartott a kéttornyú változat megépítése
mellett. Hangoztatta, hogy a hívek igénylik a két tornyot,
mivel a legtöbb
kegytemplom kéttornyú, ezért a doroszlai Szentkút sem adhatja
alább. Végre 1874. augusztus 10-én megkötötték az építési
szerződést Holzinger János filipovai építőmesterrel, aki
a munkálatok nagy részét a tél beálltáig el is végezte.
Fölmerült, hogy tavasztól
őszig épüljön a templom, de ezt az ügyes plébános elvetette,
mert így az építkezés zavarta volna a nyári búcsújárásokat
és megfosztotta volna a szentkúti kápolnapénztárat egy esztendő
búcsújáróinak adományaitól. Az 1875-ben befejezett templom
építéséhez
a doroszlaiak sok fuvarral, illetve a téglaégetéshez tüzelővel
járultak hozzá. Vállaltak fuvart a környező helységek is.
Haynald Lajos érsek 1000 forintot adományozott a szent célra.
Torma József plébános 1875. augusztus 9-én kelt levelében
jelentette főpásztorának, hogy élete nagy vágya teljesült:
elkészült a szentkúti kegykápolna. Szeretné, ha valamelyik
nagy búcsú alkalmával az érsek szentelné fel."
1908-ban dr. Városy Gyula kalocsai érsek
látogatást tett a kegyhelyen, és az ódon felszerelést látva,
ígéretet tett annak felújítására. Így kerülhetett sor újabb
építkezésekre. Ebben az évben került sor a Lourdes-i barlang
megépítésére is a kegyhelyen, melyhez Cseke János 400 koronát
adományozott. A barlangba állított Lourdes-i Mária szobor
megáldására 1910-ben került sor.
A még ma is létező díszes
kútszerkezet és a fölötte emelkedő díszes oszlopos épület,
valamint a mosakodómedence megépítése Petrovácz Gyula érseki
mérnök tervei alapján készült. 1909. március 21-én a zombori
Angyal János építőmesterrel kötöttek szerződést a
kivitelezésről. Az építmény gyorsan elkészült, és a tervező
már az év augusztus 20-án értesítette az érsekséget a munka
befejezéséről. Az akkori doroszlói plébános, Knézy Péter,
nem volt elégedett a munkával, és több ízben is kifogást
emelt a kút működésével kapcsolatban.
Knézy Péter plébános nevéhez több vállalkozás és építkezés
fűződik a Szentkútnál. Ő építtette 1909-ben azt a 42 m hosszú
nyitott folyosót, ahol a búcsúk alkalmával a vendégpapok a
gyóntatást végezték. A folyosón ma is állnak a háromfülkés
fa gyóntatószékek, ahol ma is gyóntatnak. Az épület végében
van egy zárt helyiség, az ún. "süketszoba", ahol
a nagyothalló híveket gyóntatták régen. A téglakerítés megépítése
is az említett plébános nevéhez fűződik, aki telekcserét eszközölt
ki a Szentkút számára és környékét fákkal, bokrokkal szép
parkká alakította.
A kegytemplom napjainkban is szép látványt
nyújt a Militics felől érkező utas számára." Hosszúsága:
26 m. Szélessége: 12 m. A főtemplomtól egy mérföld és 100
m távolságban van" - olvashatjuk a Knézy Péter által kiadott
és a doroszlói lelkészi hivatalban őrzött falutérkép másolatán.
A szentkúti
napló egy későbbi adata szerint, meghatározójának és időpontjának
feltűntetése nélkül, a templom 24 m széles, 8 m hosszú, bal
szárnyként a sekrestye 8 m széles és 6 m hosszú.1923-ban épült
meg a kápolna közvetlen közelében a gondnok, ill. a harangozó
lakása. Knézy Péter plébános erről a következőket írta: "július
28-án híveim hozzáfogtak a harangozólak megépítéséhez. A földet
hozzá két nap alatt hordták össze, pár nap alatt a falakat
feltömték. Ingyen és vígan. November 27-én Papp Fábián harangozó
elfoglalta a lakást".
Ebben lakott a templom
harangozója, aki egyben a szentkút és a kegytemplom gondnoka
is. Tavasztól őszig minden nap rendszeresen harangoztak
a szentkúti kápolnában is. Reggel és este nem azonos időben
a faluban lévő "benti" templom harangjával. Reggel egy órával
később, este egy órával előbb kondultak meg a szentkúti
harangok. A kegyhelyhez közel lakó és a hozzá közel eső
határrészben dolgozó
emberek számon is tartották ezt a harangszót. A harangozó
feladata volt a templom és környékének takarítása és rendben
tartása. A faluban a következő régi szentkúti harangozókra
emlékeznek: Sugár, Hajvert, Szitás, Dékány, Pető Lajos,
Molnár, Szűcs, Traub.
Jelenleg egy Militicsről ideköltözött fiatal, Marinovic
család végzi a harangozói teendőket.
A kápolnának három
bejárata van. Főbejáratának közvetlen közelében van jobbról
a karzatra vezető falépcső, balról a harangköteleket rejtő
fülke. Így a főbejárati belépő a templom szélességének egyharmada,
majd a továbbiakban teljes szélességében kitárul. A templom
eredeti, első berendezéséről csak utalásokból tudunk. Napjainkban,
a hely minél jobb kihasználása érdekében, mozgatható, könnyű
padok vannak a közepén. A kápolna
befogadóképessége 500 ember.
A szentély a kápolna legbelső részében egy lépcső magasságával
kiemelkedik a kápolna padlózatának felületéből. Az oszlopos,
régi oltárt, a korszerű liturgiának megfelelő szembemiséző
oltár elkészültével,1967-ben lebontották. A régi oltár mögötti
díszítés és az oltárkép megmaradt. Ez valójában portré, amely
anyát ábrázol gyermekével. Ez esetben a Doroszlói Szüzet a
gyermek Jézussal. A kép Cranach Lukas műve, a Segítő Szűzanyáról,
melyről a számos másolat közül ezt Johann Georg Baader készítette
1794-ben. A képet magába foglaló keret jobb és hal oldalán
egy-egy angyalalak látható, "kezében" tartva a szentképet.
A keresztény eszmekörben az Apokalipszis napbeöltözött asszonynak
ábrázolja a terhes Máriát. A kápolnában elhelyezett oltárképet
a nap sugaraira emlékeztető díszítés veszi körül, utalva a
nap sugarainak jótékony hatására. A simogató, ajándékosztó
fénykarok a Szűz kegyeinek szimbólumaként is értelmezhetők.
Az oltárdísz felső csúcsán ragyogó napforma látható, mint
Krisztus - Illés próféta nyomán az "igazság napja". Az igazságossá
szimbóluma jelezi hogy "mindenre fény derül".
Az oltárkép fölött a
következő felirat olvasható: SUCCURRE NOBIS PIA VIRGO CADENTIBUS
vagyis: KEGYES SZŰZ, SIESS SEGÍTSÉGÜNKRE, ESENDŐ EMBEREKNEK.
Az oltár mindkét oldalán, egy-egy emelvényen, két magyar
szent, Szent Imre és Szent Erzsébet szobra áll. A szentkúti
napló elsárgult lapjain olvashatjuk, hogy 1914-ben Kapossy
Györgyné Diósy Erzsébet költségén helyezték oda őket, bár
ebben az évben, a világháború miatt a búcsú be volt tiltva.
A templom jobb oldali falába épített vitrinben őrzik az ezüstből
készült offereket, áldozati tárgyakat, az egykori gyógyult
(módosabb) zarándokok hálájának kifejezőit. A korábbi oszlopos
oltár lebontása tette szükségessé a tabernákulum, a szentségház
áthelyezését. A rajta elhelyezett két jel az ALFA és az OMEGA,
a kezdet és a vég szimbóluma. Az alatta álló örökmécses villanyárammal
működik, és napjainkban már csak búcsúnapokon világít, jelezve
az oltáriszentség jelenlétét. Az oltártól balra a vállon hordozható
Szűz Mária-szobor kapott helyet. Valamikor a Mária-lány társulat
tagjai újhold vasárnaponként fehér, hímzett népviseletben
a templomi körmenetben vállukon vitték e szobrot, méghozzá
nem itt, hanem a falu templomában. Ez a társulat az 1950-es
évek végén, az 1960-as évek elején feloszlott, és akkor került
a szobor a kápolnába.
A templom. dísze egy 150-cm hosszú díszgyertya is, amely
a zombori Janovics család ajándéka; valamint egy Szent Antal-szobor
és egy kisebb méretű Mária szobor. A plébániahivatal egy 1942-ből
származó feljegyzésében olvashatjuk: "Magában a kápolnában
csak egy oltár van. A múltban sok volt a búcsús és több pap
is jött kisegítésre. Hogy minden pap idejében celebrálhasson,
a kalocsai érseki hatóság engedélyével a sekrestye feletti
oratóriumban még két oltárt állítottak fel, amelyek ma is
épségben vannak, melyeket 1942. augusztus 31-én a német diákok
napja alkalmából rendezett be főtisztelendő Moullion Kálmán
a "Jugendruf" szerkesztője." Továbbá: Knézy Péter
plébánossága alatt a Szentkút környéke új arculatot nyert
és kellemes, megnyugtató környezetet biztosított az ideérkező
zarándokok számára. Az évek folyamán azonban többször is szükség
volt javításokra és tatarozásokra.1942-ben felújították a
kápolna külsejét. Ebben az évben a Szentkút melletti Mária-szobor
is betonkerítést kapott, amit Kovács János helybéli mester
készített; 1944 tavaszán pedig új kövezettel rakták ki az
utat a templomkert bejáratától a kápolna ajtajáig. Fritz Ferenc
feljegyzéseiből tudjuk, hogy a második világháború alatt a
kápolna színes ablaküvegei megsemmisültek, ez volt a háború
alatti egyetlen kár a kegyhelyen. Az egyház üldöztetésének
idején, 1947 pünkösd hajnalán megrongálták a kút melletti
szobrot.1952-ben egy hatalmas vihar lesodorta a kápolna bádogtetejének
egy részét, és ekkor az egész tetőt vörös cseréppel borították,
ami akkor 159.728 dinárba került.
A nacionalizáció a
kegyhelyet sem kímélte. A mellette levő csárdát és a hozzá
tartozó udvart, kertet, 326 négyszögöl
területet, nacionalizálták. Ez a csárda szolgálta ki a zarándokokat
és a búcsú ideje alatt az itt tartózkodó vidéki papokat.
Így akkor az egész terület 1343 négyszögöl maradt. Napjainkban
a kegyhely összterülete 2 katasztrális hold. A kegyhely
melletti jelenlegi csárda elődje
az országút túloldalán, a maival szemközti helyen állt.
Az egyszerűen megépített tömegszállás, vendéglő a falubeliek
tudomása szerint, anyagi tehetség hiányában ment tönkre.
A csárda napjainkban is berendezkedik a zarándokok fogadására,
étellel-itallal várja őket. Egy ideig az egyház bérelte
is a vendégpapok és szerzetesek fogadására és ellátására,
hogy a búcsú szertartásainak lebonyolítása közben ne kelljen
hosszabb időre eltávozniuk a Szentkúttól.
Fritz Ferenc plébánossága
idején, 1960-tól, ismét végeztek
kisebb-nagyobb tatarozást és alakítást a kegyhelyen. 1967-ben
a Fatimai Szűz tiszteletére egyházmegyei adakozásból, kívül-belül
felújították a kápolnát. A nedves falakat szárító csatornákkal
látták el, felületét újra malterozták,
felújították a villamosvezetéket, az ereszcsatornákat, és
rendbe hozták a kút szerkezetét. Ekkor készült a szembemiséző
fehér márvány oltár is, melyet a zombori "Kamen" vállalat
készített. Ez év szeptember 3-ára tervezték az oltárszentelést.
Erre az alkalomra
az egyéb vendégeken kívül mintegy 4000 fiatal érkezett a
kegyhelyre, az oltárt viszont arra az időpontra nem sikerült
befejezni, ezért a felszentelést egy későbbi időpontban
tartották.
1972. március 6-7-én
került sor a régi kálvária szétbontására,
melynek téglaanyagát a későbbi építkezéseknél hasznosították.
1972-ben telekcserével megnagyobbították a kertet, így a
kápolna mögötti területre helyezték át a falu távolabbi
részéről a kálváriát is. 1973-ban, az időközben kiadott
"Pártlevél" miatt, a kálvária
felállításához engedélyt senki sem mert kérni, így ez a
munka elmaradt.
A szabadtéri oltárt
a golgotával együtt 1974. augusztus 25-én szentelték fel.
Az 1980-as években is folytatták a tatarozást és felújítást,
ami György János plébános nevéhez fűződik. Ezt főleg adakozásból
vagy önkéntes munkával valósították meg a Bácska, a Bánát,
és a Szerémség katolikus hívei. Többek között kibővítették
a gondnoki lakást, a vendégpapok szálláshelyét. Freskósorozatot,
áhítatra buzdító képeket helyeztek a gyóntatófolyosó
falára. Ez Horváth Lajos becsei festőművész alkotása.
A doroszlói plébániahivatal keretében a
Szentkútnak mindig külön költségvetése és pénztára volt.
Így mindkét templom a plébánia kötelékébe tartozott és a
falu híveinek lelki gondozása is egy papnak a hatásköre.
Raj Rozália, Nagy István
Kapcsolódó oldalak:
A szentkúti
napló
A Szent Imre egyházközség
A Szent
Imre plébánia története
Az
egyházközség honlapja
A
Szentkút honlapja
|