A doroszlói Szûz Mária kegyhelyen
Szûz Mária, Jézus Krisztus és
a mi mennybéli Édesanyánk születése napján,
szeptember 7-én és 8-án tízezernél is
több hívõ zarándokolt Bácska és
Bánát különbözõ vidékeirõl
a doroszlói Szûz Mária kegyhelyre, a Bajkúthoz,
hogy a bajának-bújának megsegítésére,
imájával kérje a Szûzanya közbenjárását
az õ egyszülött Fiánál, Jézus Krisztusnál.
A központi ünnepségre 8-án de. 10 órakor
került sor. Az egyházi méltóságok, a papság
és a közéleti személyiségek, több
tucatnyi lobogóval, a helyi népviseletbe öltözött
leányok, akik a Mária-szobrot vitték felvonulással
járultak a szabadtéri oltár elé. Az egybegyûlteket:
Reizer Pált, szatmári püspököt, aki az ünnepi
szentmisét mutatta be, Huzsvár Lászlót, bánáti
megyéspüspököt, továbbá dr. Huszár
Jánost, a Magyar Köztársaság szabadkai fõkonzulját,
dr. Kristóf Lázárt, a belgrádi magyar nagykövetség
elsõ tanácsosát, Kasza JÓzsefet, a szerbiai
kormány alelnökét, Ispánovics István Szabadka,
Balla Lajos-Laci Kanizsa, Vén Mihály Ada, Juhász Attila
Zenta, Sípos Béla Kishegyes, Maros Antal Csóka polgármesterét,
továbbá Kern Imrét, a szabadkai községi
Végrehajtó Bizottság elnökét, Horváth
Ódry Mártát, a zombori község képviselõ-testülete
alpolgármesterét, Holló Róbertet, a doroszlói
Helyi Közösség Tanácsának elnökét,
s nem utolsó sorban a hívõket dr. Pénzes János
szabadkai megyéspüspök üdvözölte.
Reizer Pál püspök úr a szatmári hívõk
üzenetét tolmácsolva egyben köszönetet mondott
a meghívásnak, ami által részese lehet e gyönyörû
Mária-kegyhelyen rendezett ünnepségnek. Szentbeszédében
a Szûzanya iránti szeretetre szólított, mert
mint mondta Szûz Mária az Istennek, vagyis Krisztusnak az
anyja, egyben a mi édes jóanyánk is.
-- Ezen a napon a világ sok-sok templomában -- ahol keresztény
emberek élnek -- lobban fel a szeretet lángja. Mária
békességet, megnyugvást, szeretetet nyújt felénk.
Minden jóért folytatott küzdelmünkben, Máriához
való könyörgésünkkel jutunk el Jézushoz,
mert a Szûzanya, a mi anyánk is, s nincs olyan anya, aki ne
segítene a bajba jutott gyermekén. A földi életet
is Mária teszi elviselhetõbbé, de a hozzá való
esdeklésnek, az imádságnak, az éneklésnek
tiszta õszinteséggel, szívbõl kell fakadnia,
hogy a búcsúból hazatérve értékes
vágyakkal, megelégedéssel térjünk otthonunkba.
Hogy a terheinket könnyebben viseljük, imádkozzunk és
kérjük a menybéli anyánkat, legyen a segítségünkre,
hiszen a mindennapi bajainkat is az édesanyánkkal osztjuk
meg. Az elhalálozás számával szemben a születések
száma szaporodjon, s a siralomvölgyön át haladva
újra és újra kérjük Máriát,
segítsen bennünket a szép és jobb életre
-- mondotta többek között Reizer Pál püspök
úr.
A kétnapos ünnepség keretében, a magyaron kívül
sor került a horvát, a szlovák és német
nyelvû szentmisék bemutatására is. A 7-én
este 6 órakor cerebrált misén Sztrikovits János
esperes plébános, aki egyben az ünnepség egyik
fõ szervezõje is volt, ugyancsak a Mária iránti
szeretetre, ragaszkodásra buzdított, mert mindannyian az
õ gyermekei vagyunk, s mint minden gyermek az anya útját
követjük.
-- A pogány magyarság is meghajolt az õsanya, Emese
elõtt. Szent István, miután elveszíti valamennyi
gyermekét, mély vallásossággal telítve
a halála napján hazáját a Szûzanyának
ajánlotta fel. "Szûz Anyám, ne hagyj el! Segíts!
-- mondjuk, ha bajban vagyunk naponta, hetente, ki tudja hányszor.
Botlásainkat mindig megbocsájtja, mindig hazavár,
ne forduljunk el Tõle. Ne legyünk önzõk. Az új
évezredben is Máriáé maradjunk." -- mondotta
szentbeszédében Sztrikovits atya. A szentmise után
került sor a jármûvek megáldására,
majd következett a gyertyás körmenet és a rózsafüzér,
a szentségimádás után került sor az ifjúsági
szentmisére. Az istentiszteleteken a kórust Bolyos István
topolyai, Nógrádi Ferenc moholi és Szalai Mihály
bezdáni kántor kísérte orgonán.
A központi, püspöki szentmise után a szentatya megáldotta
a gyerekeket és a kegytárgyakat, s ezzel véget is
ért a Szûzanya születése napjának tiszteletére
rendezett kétnapos ünnepség, amelyen az árusokból
sem volt hiány. A bizsutól kezdve, a különbözõ
édességeken, rostonsültön és italon át,
a ruházati cikkek mellett akár mûszaki dolgokat is
vásárolhatott az ember.
DAUTBEGOVICS Zoltán
A Szentkút története
A doroszlói plébánián
õrzött Naplóban való feljegyzésekbõl
többek között megtudhatjuk, hogy a Mosztonga patak mellett
emlékezetet meghaladó idõk óta létezik
egy kutacska, amelyet Bajkútnak neveznek Bács megyének
1732-ben keletkezett okmányai. A kút közelében
épületromok is láthatók, amelyek egy kolostornak
és templomnak nyomait mutatják. Ide zarándokoltak
a csapásoktól sújtottak tömegei: a betegek itt
találtak gyógyulást, a szomorúak vigasztalást,
a bûnösök megbocsátást. A török
idõk borzalmas háborúk idején azonban kiveszett
a jámborság és a kegyhely iránti tisztelet.
1792-tõl újra felélénkül a zarándokolás,
vagyis a búcsújárás. Ebben az esztendõben
a hiedelem szerint egy gombosi vak fiatalember miután az álmában
megjelenõ Szûz Mária meghagyta neki, elzarándokolt
a doroszlói Bajkúthoz. Buzgó imája és
fohászkodása közepette, miután harmadszor is
megmosta a szemét, fölsikoltva kiáltott édesanyjának.
"Ó, édesanyám, de régen nem láttam kendet,
de most már látom, hála legyen az Istennek és
a Boldogságos Szûznek." E csodálatos gyógyulásnak
híre gyorsan elterjedt a környéken, a Bajkutat mind
gyakrabban kezdték látogatni.
1792-tõl napjainkig több mint 80 gyógyulás van
feljegyezve a kegyhely naplójában, a legutolsót tavalyelõtt
jegyezték fel, a Szentkúthoz való járulása
után egy Boszniából érkezõ hívõ
épült fel nagy betegségébõl. Turkál
Franciska helybeli hívõ feljegyzése szerint, amit
a nagyszüleitõl hallott, s akik ugyancsak az õseiktõl
tudtak e csodáról, a Bajkútnál a Mosztonga
vize egynéhány négyzetméteren a legnagyobb
télben sem fagyott be.
A Szentkútnál történõ csodálatos
gyógyulásokat természetesen sohasem vizsgálták
meg olyan tudományos alapossággal, mint a Lourdes-i, fatimai
és más szenthelyeken, ahol orvosi irodák, illetve
rendelõk mûködnek. Végsõ fokon azonban
a beteg számára az a fontos, hogy meggyógyult.
A Szentkút fölött lévõ kápolna (minek
után az elsõ a török hódítás
idején, a második pedig a gyertyáktól lángra
kapva elégett, ugyanis azt fából építették)
a harmadik kiegészítésével épült
szép barokk stílusban, két karcsú toronnyal,
építését 1874-ben fejezték be. A templomot
övezõ telket 20--25 éve, vagyis György János
esperesplébános Doroszlóra helyezése óta
újabb létesítményekkel építik
be, a tetõ alá helyezett falakra egyházi jellegû
ikonokat festettek és festenek a hívõk adományából.
D. Z.